.

.

Monday, 8 August 2011

..,,,AndAi kaTa,,,..


"Andai kata...kalau kite ade jodoh awak terima saya? awak nak kawin dengan saya? awak nak bahagia dengan saya? awak nak jadi ibu kepada anak-anak saya nanti?..." bertubi-tubi soalan diajukan seseorang kepada seseorang itu. Pertanyaan seseorang kepada seseorang itu dengan harapan ingin mencuba, mencari keserasian yang mungkin ada bersama seseorang itu.

"Andai kata",,, yang masih tergiang-giang lagi di benak fikiran seseorang itu tentang pertayaan seseorang suatu ketika.....yang meninggalkan seribu satu persoalan...kenapa dan kenapa...?

Hanya disebabkan perasaan belum yakin seseorang itu,.. belum yakin kerana seseorang itu menganggap segala pertayaan itu hanya main-main...belum yakin seseorang itu kerana seseorang itu menganggap itu hanya gurauan...belum yakin seseorang itu kerana menganggap seseorang terlalu ramai teman...belum yakin seseorang itu kerana berfikiran seseorang masih mengenangkan kisah seseorang dengan perhubungan yang lama...belum yakin seseorang itu kerana berfikiran mungkin seseorang pernah menyuarakan pertayaan yang sama kepada kenalan lain seseorang...belum yakin seseorang itu mungkin kerana takut dengan perasaan sendiri...belum yakin seseorang itu mungkin...mungkin...dan mungkin.....

Entah keberapa kali seseorang menyuarakan perkara yang sama terhadap seseorang itu..."awak nak jadi teman hidup saya..?" "soalan apekeh itu...?" tanya seseorang itu yang masih tidak menyakinkan seseorang itu tentang apa yang disampaikan oleh seseorang...mungkin kerana terlalu berhati-hati dalam pergaulan,,,terlalu takut dengan perasaan sendiri sehingga memaksa seseorang itu untuk berdiam...

"oke, awak ambik la masa untuk menilai saya k...saya tak kan paksa awak, sebab saya taw ati dan perasaan orang x leh paksa kn?..he".. "thank's, sebab sy mmg perlu masa yang pjg untuk mengenali awk...wape lama masa yang awk bagi..?" "secepat mungkin syg"..begitu ringkas jawapan seseorang pada suatu malam..."why u call me syg..? berapa ramai syg awak...?" tanya seseorang itu kepada seseorang kerana entah ke beratus kali dipanggil begitu... "sebab saya sayang awak, sebab saya suka awak...cz i luv u honey" "tapi awak kn ramai kwn ppuan...he" "just only frenz syg...x kan sume kwn sy, sy nk syg wak...?" "boleh jew...kenapa saya?" "awk baca kisah dalam cerpen ni...mungkin dapat membantu awk mencari jawapan pada persoalan tadi...SEBAB SAYA SUKA AWAK TANPA SEBAB, sy syg awk sebab awk" dengan 2 buah cerpen pendek yang dikirimkan melalui gogle talk...terpegun seseorang itu menbacanya...

Sembilan bulan lama perkenalan seseorang itu...yang terlalu banyak perkara telah merubah seseorang itu untuk menjadi seorang yang lebih yakin dengan diri...yang menbuat seseorang itu sentiasa tersenyum...membuat seseorang itu bersemangat untuk belajar walau dalam keterpaksaan...mungkin kerana seseorang itu mengaggap masih banyak kekurangan jika dibandingkan dengan seseorang, perlu berubah untuk masa depan dan setaraf pendidikan dengan seseorang "andai ada jodoh bersama seseorang".

Masih tiada jawapan daripada seseorang itu setelah sekian lama seseorang menunggu...sebab seseorang itu masih belum yakin.

Seseorang itu terlalu berhati-hati dengan gerak hati sendiri kerana seseorang itu masih tak pasti walau hati berbunga tiap kali bersama seseorang...terlalu berhati-hati kerana masih wujud perhubungan lama seseorang itu dalam hidup seseorang itu yang masih mengganggu...masih tidak memberi kata putus kepada seseorang walau hati memberontak untuk menerima...

Masing-masing bz dengan agenda hidup masing-masing...seseorang perlu menyelesaikan projek last sem-projek sarjana muda yang akan menamatkan pengajian seseorang hanya sebulan lagi yang akan menentukan masa depan seseorang sebagai engineer...mungkin...dan seseorang itu masih bz dengan pekerjaan dan pengajiannya yang amat menguji seseorang itu. Dan seseorang itu menganggap tidak perlu menggangu seseorang dalam masa terdekat..."sorry honey, i'm very bz with my project right now...but i still with u honey"..."hope u will be the best engineer k" kata-kata semangat diberikan kepada seseorang..."thank's, n i hope i will be a better man with u" kata-kata itu yang membuat seseorang itu mengambil keputusan tersebut...dan mula yakin dengan seseorang, walau seseorang itu masih mendiamkan diri...sedikit-sedikit cuba mentafsir keikhlasan seseorang.

Masa terus berlalu, sehingga berlaku perubahan seseorang...sehingga seseorang membuat keputusan sendiri dan mengganggap seseorang itu tidak memerlukan seseorang...akhirnya seseorang mengenali seseorang yang lain hanya dalam sebulan dan meneruskan perhubungan seseorang bersama perhubungan seseorang lain...walau tanpa kehendak seseorang...mungkin...itu yang seseorang itu tahu tentang seseorang...

"awak kite tetap macam dulu..." "boleh awak terima saya macam dulu..?" "awak kenapa awak tak pernah yakin dengan saya dulu...?" "awak saya mintak maaf banyak-banyak dengan awak sebab saya ingat awak takkan terima saya..." "saya takut saya akan kecewa..."

Seseorang itu baru tahu tentang perasaan seseorang yang memang benar...dengan melihat kesungguhan seseorang dan dengan esakan tangis seseorang tentang perhubungannya dengan seseorang yang baru...setelah seseorang memberi jawapan kepada persoalan yang sudah lama "tergantung" bagi seseorang.

Pada suatu malam melalui talian lagi..."awak saya betul-betul mintak maaf...awak nak saya clash dengan dia??? saya akan buat awak kalau itu yang awak nak...saya tak nak awak sedih,..saya tak pernah main-main dengan perasaan saya selama ni terhadap awak...tapi kenapa awk tak yakin dgn sy?" dengan penyesalan seseorang itu kerana membuat keputusan sendiri... "tak pe la awak, 2 pilihan awak, dan maybe 2 yang terbaek untuk awak...saya x nak orang lain sedih sebab saya...sebab saya pun ppuan saya tahu, awak terus lah dengan hubungan baru awak...saya akan terus doakan kebahagian awak...cuma satu yang saya mintak awak delete sume pic-pic saya boleh...?" pinta seseorang kerana mungkin merasa amat kecewa dan sedih kerana tidak mengganggap seseorang betul-betul ikhlas sebelum ni... "awak, tolong saya nak simpan sume 2,,,awk, saya sentiasa ada untuk awk"..."kalau awak ikhlas dengan saya, awak delete...awak tak kesian ke kat die kalau die tahu awak simpan pic orang lain....? anggap lah kite tak pernah kenal...jodoh kite setakat ni saja" seseorang itu cuba kuatkan diri...hari demi hari seseorang itu cuba pergi dari hidup seseorang...walau masih ada bayang seseorang dimana-mana walau dalam diam...

Segala semangat yang pernah seseorang itu ada pergi bersama-sama seseorang...dan baru seseorang itu sedar bahawa seseorang adalah semangat yang pernah hadir dalam hidup seseorang itu...
_
_

"Andai kata" seseorang itu adalah aku...apa tindakan aku?...kerana sesuatu itu amat indah bagi seseorang dan seseorang itu...kerana semua yang berlaku adalah telah tertulis di Kalam-Nya...dan sebagai ujian terhadap persinggahan tersebut...

Sekadar mengimbas kembali persinggahan seseorang dalam kehidupan seseorang itu...

No comments:

Post a Comment